Het fenomeen gaming is heden ten dage één van de meest moderne en impactvolle cultuuruitingen die er bestaat. De invloed én het wereldwijde bereik die games – en daarmee dus ook game design – op huidige generaties hebben, kan niet overschat worden. Een gaming-gerelateerde masterclass mag dan ook niet ontbreken op het Masterclass Festival Amsterdam. Wat zijn key factoren voor succesvolle games? Welke restricties en vrijheden bepalen het ontwerp? Welke tools zijn noodzakelijk? Aan de masterclass door Jaïn van Nigtevegt doen zes getalenteerde studenten van de opleiding Game Design en Interactive Performance Design van Hogeschool voor de Kunsten (HKU) mee: Julie van Westerveld, Janna Driessens, Tatum van Trier, Meta (Raoul Scholtens), Rave Bechoe en Youri Schuring.
Julie van Westerveld studeert Interactive Performance Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Na haar theateropleiding in Arnhem, bedacht ze dat tijd is voor een vernieuwende vorm van theater voor het publiek. Niet meer veilig zittend op de stoelen van de tribune, maar zelf de vloer op!
Gezamenlijk een narratief maken kan alleen als je op gelijke vloeren staat. Een publiek écht meenemen in een verhaal lukt alleen als het daar ook iets voor moet doen.
Als schrijver, interactieregisseur, narrative designer en dramaturg vindt zij de koppeling tussen theatrale ervaringen en games een goede combinatie en bovendien positief de immersiviteit van het hedendaags én toekomstig theater. Hoe mooi is het als we echt sámen iets kunnen beleven?
Janna Driessens studeert Interactive Performance Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht met een achtergrond in toegepaste psychologie. Deze combinatie zorgt voor een dynamisch spanningsveld waarin interactieregie, immersie en speelsheid centraal staan.
Janna heeft jaren ervaring met worldbuilding en verschillende belevingsvormen van narratief, bijvoorbeeld in transmedia storytelling, alternate reality games en rollenspel. Het gaat om het vinden van de maatschappelijke relevantie binnen een verhaal. Hoe leer je een nieuw perspectief kennen door het beleven van een verhaal? Betekenis en gelaagdheid zijn onmisbare elementen binnen Janna’s werk.
Terugkerende thema’s in het werk van Janna zijn connectie en verwondering. Bijvoorbeeld ‘Paars’, een gechoreografeerde ontmoeting tussen deelnemers die afzonderlijk van elkaar, live via een koptelefoon, door opdrachten worden geregisseerd.
Tatum van Trier ontwikkelde haar eerste game op haar 17e en won daarmee de prijs voor het beste vwo-profielwerkstuk. Haar game was bedoeld voor kinderen met kanker en werd snel ‘geadopteerd’ door de Nederlandse Vereniging van Ouders met Kinderen met Kanker. Het was dan ook logisch dat ze haar passie voor toegepaste games voortzette aan de HKU. Ze droeg bij aan de ontwikkeling van Hackshield, dat basisschoolscholieren leert over de gevaren van het internet. Haar meest recente project is bedoeld om middelbare scholieren te helpen hun rekenvaardigheid te verbeteren.
Meta (Raoul Scholtens) is derdejaars aan de HKU, met als richting game design. Zij houdt van dingen maken met name (video/bord) spellen. Meta houdt van dingen leren en op avontuur gaan, de wereld te ontdekken en zich te verwonderen en bewonderen over de wereld. Zij koestert speelvol bewonderen en zoekt inspiratie op allerlei plekken. Hoe onverwachter hoe beter. Voor haar houdt het nooit op, want zij vindt ook overal inspiratie. Op dit moment is Meta geïnteresseerd in het schrijven van verhalen en deze op verschillende manieren vertellen, oftewel narrative design.
Ravi Bechoe is derdejaars Game Development. Zijn passie ligt bij een goed verhaal en een goede flow in een game. Het gaat er in games voor hem om elkaar uitdagen en uitgedaagd worden om nieuwe dingen te leren.
In de lente van 2022 bracht Ravi zijn game RTX Sweeper uit op Steam. Dit is een gratis puzzel game geïnspireerd op het klassieke mijnenveger. Ravi gaf er zijn eigen draai aan en maakte het zo uitdagender. Deze maand komt er een grote update uit.
Vanwege zijn eigen projecten en zijn passie voor code in het algemeen loopt Ravi nu stage bij Enchanted Works. Daar wordt gewerkt aan Nomori: een complexe puzzel game waarvan nu een gratis vroege versie op Steam beschikbaar is.
Youri Schuring is derdejaars Games en Interactie aan de HKU. Hij maak graag rapid prototypes van games. Zo krijgt Ýouri mensen snel aan het spelen en ziet hij wat het beste werkt. In zijn games bouwt hij graag communities en speelt met rare logica, systemen en assumpties die de speler anders laat denken. Bijvoorbeeld: ‘Mystery Unsolved’ een game waar je in een fysieke ruimte met een kast moet flirten, ‘Unknown perspective’ een game waar je letterlijk met een nieuw perspectief moet leren spelen of ‘Un-Un-Conceptual een card game waar je tegenstander je teamgenoot wordt en het spel je vijand. Op dit moment loopt Ýouri stage bij DAE studio’s in België waar Ýouri met andere opkomende Indie stagiaires twee games per maand maakt.
Game Design van HKU
Game Design is de eerste voltijdstudie in Europa die zich helemaal richt op games en de creatieve aspecten van gameontwikkeling. Naast de hard core techniek zijn narratief, setting en spelregels de wires. Eenmaal afgerond kan de game designer aan de slag als game designer, game producer of level designer bij een gamestudio als Guerilla of interactief bureau.
Archieven
Geen archieven om te tonen.Categorieën
- Geen categorieën
Where
Fort Mason Center
San Fancisco, CAWhen
Wednesday to Friday
August 23 to 26, 2017