Twee veelbelovende studenten regie schrijven voor het festival allebei een dialoog voor twee spelers. Twee acteurs spelen deze scènes uit voor de camera. Het publiek kan het camerabeeld via een groot scherm rechtstreeks volgen. Welke regieaanwijzingen werken en welke niet? Waar zitten de fijne kneepjes? Een masterclass door Mijke de Jong.
Wie zijn deze twee veelbelovende studenten regie?
Janna Grosfeld is begonnen aan de Nederlandse Filmacademie als scenarioschrijver. Haar schrijfkunsten werden al bevestigd met verschillende prijzen op Shortcutz (Femme, 2017), winnaar bij 48HRS (Spring, 2018) en een première op de Berlinale (Onderhuids, 2019). Na twee jaar scenario besloot ze de overstap te maken naar regie om zo haar verhalen in andere vormen kwijt te kunnen. Janna’s expertise ligt in verhalen waar je mag lachen om ellende. Kleine, realistische verhalen die de kijker laat relativeren. Ze is nu bezig met de ontwikkeling van een korte film en het schrijven van een serie.
Mees van den Hurk studeert dit jaar af aan de Nederlandse Filmacademie richting regie fictie. Zijn passie voor films begon al op een jonge leeftijd toen hij Youtube video’s maakte. Die hobby heeft zich ontwikkeld tot een oprechte fascinatie voor films. Mees’ werk kenmerkt zich door een hoge energie in het ritme en vertellingsvormen met meerdere karakters. In zijn derde jaar maakte hij De Vloer (2022), waar de camera op een drukke avond langs verschillende gesprekken in een restaurant beweegt. Dit jaar legt hij de laatste hand aan de romantische komedie Hallelujah Amsterdam (2023). Deze film meandert tussen verschillende liefdesverhalen en neemt de kijker zo mee in een kettingreactie van gebroken harten.
© Fotografie: Nederlandse Filmacademie
Archieven
Geen archieven om te tonen.Categorieën
- Geen categorieën
Where
Fort Mason Center
San Fancisco, CAWhen
Wednesday to Friday
August 23 to 26, 2017